becool 1 lipca 2014 17:11
Nasza podróż początkowo miała obejmować jedynie Dubaj, o którym pisałam wcześniej: http://spolecznosc.fly4free.pl/blog/135/dubaj-witamy-w-swiecie-luksusu/

Z czasem plany postanowiliśmy jednak trochę zmodyfikować i chociaż w niewielkim stopniu dowiedzieć się jaka tajemnica kryje się pod nazwą Oman. Na pobyt w tym kraju przeznaczyliśmy 3 dni. Z jednej strony jest to za mało czasu, aby poznać Oman, ale z drugiej jest to wystarczająco dużo, aby się nim zachwycić i marzyć o kolejnej podróży w te rejony.

Odległość między Dubajem a stolicą Omanu - Maskatem wynosi około 470km. Trasę tę można pokonać w 5-6 godzin samochodem. Tak też zrobiliśmy. Z wypożyczalni samochodów Budget na lotnisku w Dubaju odebraliśmy samochód marki Chevrolet Sonic, który został naszym towarzyszem przez kolejne dni. Koszt wypożyczenia: 250zł. Paliwo w Dubaju kosztuje około 1,50zł za litr, ale my przecież zmierzaliśmy do Omanu, gdzie paliwo jest tańsze niż woda.
Pomachaliśmy na do widzenia Burj Khalifie, który był widoczny jeszcze przez wiele kilometrów, a dalej czuliśmy się już jak na pustyni i faktycznie po jakimś czasie naszym oczom ukazała się prawdziwa pustynia.

Z czasem ten krajobraz zmienił się na górzysty i tak już pozostało przez większość drogi do Maskatu.

Po pokonaniu około 140km zbliżamy się do przejścia granicznego z Omanem. I tu straciliśmy niestety trochę czasu. Warto bowiem wiedzieć, że po drodze mijamy kilka przejść granicznych, które są oddalone od siebie o kilka kilometrów. Najpierw przekraczamy granicę z Omanem, by po chwili znaleźć się znowu w ZEA, a potem ponownie i już na dobre w Omanie. Ważne jest, aby na przejściu granicznym w Hatta wziąć pieczątkę wyjazdową z ZEA, w przeciwnym razie nie dostaniemy wizy do Omanu. Nasz brak wiedzy na ten temat, a także to, iż przejście można swobodnie przejechać (nikt nas nie zatrzymywał) skutkowało tym, że musieliśmy się wrócić do Hatta, wziąć pieczątki i dopiero wtedy mogliśmy dostać wizę. Po wypełnieniu krótkiego formularza i zapłaceniu 5 OMR (ok. 40zł) uzyskaliśmy 10-dniową wizę omańską i ruszyliśmy w dalszą drogę.

Po kilku godzinach docieramy do Maskatu, który jest nazywany także Bramą do Omanu. Maskat to stolica i największe miasto w Omanie położone nad Zatoką Omańską. W górzysty krajobraz Maskatu doskonale wpisuje się Wielki Meczet oraz liczne twierdze i forty, między innymi wpisany na listę UNESCO Fort Bhla oraz Al-Mirani Fort. W Maskacie, jak i w całym Omanie, widać jest ogromne przywiązanie do tradycji. W przeciwieństwie do nowoczesnego Dubaju, nie znajdziemy tu błyszczących drapaczy chmur. Mężczyźni ubrani są w białe szaty, natomiast kobiety, dużo rzadziej widziane na ulicy, noszą czarne hidżaby.

Zwiedzanie Omanu, a nawet samego Maskatu, bez samochodu byłoby uciążliwe, ponieważ transport publiczny w tym kraju praktycznie nie istnieje. Maskat jest rozległy, jego dzielnice położone pośród górskich pasm, sprawiają wrażenie jakby były oddzielnymi miastami.
Na szczególną uwagę w Maskacie zasługuje dzielnica Mutrah, w której znajdziemy port rybacki, Mutrah Souk oraz forty. Jest tam ciągnąca się wzdłuż morza promenada, którą spacerując docieramy do Old Muscat.

Będąc w Maskacie warto również zobaczyć Wielki Meczet Sułtana Kabusa (Sultan Qaboos Grand Mosque). Jest to największa tego typu budowla w Omanie. Trzeci, co do wielkości meczet na świecie może pomieścić nawet 20 tys. wiernych, zbudowany został z 300 tys. ton kamienia. Dla zwiedzających otwarty jest codziennie (oprócz piątków) od 8 do 11 rano. Należy jednak pamiętać o odpowiednim stroju. Obowiązuje zakaz wstępu w szortach i bluzkach odkrywających ramiona, ponadto panie powinny mieć okrytą głowę.

Wieczorem wybieramy się do Mutrah Souk, gdzie wita nas intensywny zapach kadzidła i przypraw. Kupujemy tu drobne pamiątki. W trakcie wieczornego spaceru chłodzimy się pysznym, świeżo wyciskanym sokiem w miejscu o nazwie Fast Food 'N Juice Center. Do wyboru mamy mnóstwo smaków i ich kombinacji. Soki były rewelacyjne, natomiast jedzenia tam nie polecam.

Wracając do hotelu, podziwiamy jeszcze raz Wielki Meczet, który jest w nocy pięknie oświetlony.

Następny dzień spędzamy na odkrywaniu okolic Maskatu, o czym napiszę w drugiej części.

Zapraszam również na bloga: http://mamasaidbecool.blogspot.com/