greole1 19 listopada 2018 21:55
Wycieczka do wioski Świętego Mikołaja w Rovaniemi.

To mój pierwszy blog mam nadzieję że spodoba się.

Przeglądając oferty tanich lotów znalazłem bilety do Turku z Gdańska za 39 zł i zrodził się pomysł wizyty u św. Mikołaja w Rovaniemi. Przegląd tras Onnibusa, zwłaszcza nocne trasy i jest plan, szczegóły poniżej.

Szczecin-Gdańsk -Turku-Helsinki-Rovaniemi
Rovaniemi - Helsinki - Turku - Gdańsk - Szczecin

Noclegi:
Gdańsk 2x
Rovaniemi 1X

Czwartek 28.09.2017r

Po pracy wsiadamy do pociągu i jedziemy do Gdańska, i nocujemy przy lotnisku, najlepsza opcja, bez nocnej jazdy pociągiem.

Nocleg w Gdańsku

Turku - Terminal 2 (TKU)
12:30 2017-09-29
Cena 39 zł

Rano 5 minutowy spacer z Hotelu do Lotniska, security i czekamy przy bramce na wejście na pokład, samolot pełny, leci dużo Finów, Niemców i naszych rodaków.
Lotnisko w Turku małe, wielkości lotniska Szczecin Goleniów, i już czekamy na autobus do centrum Turku. Mała ciekawostka jechaliśmy ekologicznym autobusem elektrycznym, Na zdjęciu pantograf do ładowania baterii na przystankach końcowych. Wysiadamy na przystanku przy rynku, robimy mały spacer po okolicy i jedziemy na przystanek Autoasema. Do odjazdu Onnibusa mamy jeszcze trochę czasu więc idziemy kupić coś do jedzenia na śniadanie.

Turku (linja-autoasema)
15:20 29.09.2017
17:35 29.09.2017
Cena 4 euro

Droga do Helsinek szybko zleciała.

Po przyjeździe do Helsinek spacer po centrum i obiad. .

Nocny przejazd do Rovaniemi

23:59 29.09.2017
Rovaniemi (linja-autoasema)
11:30 30.09.2017
cena 15 euro

Dworzec autobusowy Kamppi znajduje się pod ziemią a dokładnie pod centrum handlowym.
W autobusie prawie komplet pasażerów, w weekendy jedzie bezpośrednio do Rovaniemi w tygodniu trzeba się przesiadać w Jyväskylä. Zajmujemy miejsca w pierwszym rzędzie ( bilety kupowałem jak tylko został otwarty kalendarz sprzedaży). Cała noc przed nami, nie było tak źle udało się troszkę przespać.

Jesteśmy w Rovaniemi, ponad 11 godzin szybko zleciało, jak na Laponie to temperatura jest ok 5 stopni na plusie. Idziemy do Hotelu i została spełniona moja prośba o wcześniejszy chec-in i już można wyciągnąć się na łóżku.

Nocleg w Rovaniemi:

Guesthouse Borealis
Asemieskatu 1, 96100 Rovaniemi, Finlandia

Czas na spacer po Rovaniemi, na ulicach mało ludzi trochę turystów ale tłumów nie ma. Idziemy na „Lordi” skwer, tak dla przypomnienia w 2006 roku, zespół Lordi z utworem "Hard Rock Hallelujah" wygrał 51. Konkursie Piosenki Eurowizji.

Zdjęcie z odciskami dłoni i idziemy coś zjeść.
Na rynku jest budka z kebabami „Grilli Torikeidas” i dla bardzo głodnych jest kebab „Lordi” z bardzo duża ilością mięsa, mi wystarczyła zwykła porcja.

Idziemy spać, rano wyjazd do wioski świętego Mikołaja.

Po pysznym śniadaniu w hotelu, obsługa a właściwie właścicielka pozwala zostawić walizki w hotelu. Idziemy na przystanek autobusowy i jedziemy do wioski św Mikołaja.
Wstęp do wioski jest darmowy. Wioska zbudowana jako atrakcja turystyczna taki troszkę kiczowaty Disneyland ale 25 euro za zdjęcie z Mikołajem to przesada, ale dzieci będą wniebowzięte, jeden plus to magnesy na lodówkę są w atrakcyjnej cenie.
Jeszcze wizyta na oficjalnej poczcie św Mikołaja, wysłanie pocztówek do polski i wracamy do Miasta. Nie było śniegu i wszystko wyglądało tak szaro nie było świątecznej atmosfery.
dostępne są takie atrakcje jak przejazd psim zaprzęgiem itp do sprawdzenia na stronie www.

Do odjazdu mamy trochę czasu więc spacerujemy po centrum. Informacja dla pasjonatów lokomotyw parowych, przy dworcu kolejowym stoi ładnie zachowana ciuchcia, można sobie na nią wejść.

Szukamy jakiegoś miejsca do zjedzenia obiadu. Wybór pada na RAX Buffet za 10.95 jesz ile chcesz z lodami na deser. Po odebraniu walizek idziemy na dworzec autobusowy i w cieple czekamy na autobus, czeka też kilkoro innych turystów.

Wieczorem pan ochroniarz wyprosił wszystkich z poczekalni bo na noc jest zamykana. Idziemy na dworzec kolejowy przynajmniej tam jest bufet i można napić się kawy.

Czas wracać,

Nocny przejazd do Helsinek

Rovaniemi (linja-autoasema)
21:15 01.10.2017
09:00 02.10.2017
Cena 15 euro

Po przyjeździe mamy prawie cały dzień do odjazdu, idziemy na spacer po centrum i poszliśmy na Kaupatori czyli rynek, ceny dla turystów.

Czas coś zjeść i już siedzimy w autobusie, do Turku i jest czas na zrobienie kilku fotek lotniska.

15:15 02.10.2017
Turku (linja-autoasema)
17:30 02.10.2017
Cena 4 euro

lot do Gdańska nocleg w hotelu przy lotnisku, rano pociąg do Szczecina.

Turku - Terminal 2 (TKU)
21:55 2017-10-02
Gdańsk (GDN)
22:20 2017-10-02
Cena 39zł

Podsumowanie:

Wycieczka do Rovaniemi, żeby pojechać drugi raz to długo bym się zastanawiał ale na dworcu wisiał rozkład jazdy autobusu Rovaniemi – Nord Capp „więc nigdy nie mów nigdy” fajna "baza wypadowa" do wyjazdów na północ.
Bilety kupowałem w lipcu, sierpniu jak tylko Onnibus.fi otwierał kalendarz sprzedaży, wcześniej miałem kupione bilety na przelot.

Do Rovaniemi można jechać pociągiem nocnym z Helsinek czas przejazdu podobny a cena 80 euro za osobę.